Gezonde school

KBS Mattheus een Gezonde School:

Op KBS Mattheus staan een gezond en sterk pedagogisch en veilig klimaat centraal.Wij geloven dat dit de basis is om tot leren te komen. Hoe ziet u dit terug in de school?:

De eerste pijler is een sterk pedagogisch klimaat:

- De methode die wij hanteren, om een sterk pedagogisch klimaat te garanderen, is de Vreedzame school. Wekelijks worden lessen vanuit deze methode in iedere groep gegeven en ziet u de aanpakken terug in het handelen van het team. Het team bespreekt en borgt de afspraken gezamenlijk en tenminste twee maal per jaar. Wij informeren tweewekelijks ouders over het thema waaraan wordt gewerkt in de groepen, door dit te delen via Social schools en middels posters in de entree.

- De groepen 3 t/m 6 hebben bij de start van het nieuwe jaar de training Weg van de held gevolgd. Hiermee is een stevige basis gelegd wat betreft groepsafspraken en het verbeteren van de groepsdynamiek De Weg van de Held - specialistische begeleiding door middel van sport

- Meisjes uit groep 5, 6 en 7 kunnen wekelijks deelnemen aan Meidensport. Hierin sporten en spelen de meisjes samen, wordt gewerkt aan het verstevigen van o.a. het zelfvertrouwen, weerbaarheid, relationele vaardigheden en hebben zij plezier.

- Kinderen uit groep 7 en 8 hebben de mogelijkheid deel te nemen aan de activiteiten van Alleen jij bepaalt. Door na schooltijd samen te voetballen, wordt er o.l.v. professionele trainers gewerkt aan o.a. samenwerken en weerbaarheid Alleen jij bepaalt wie je bent - Alleen jij bepaalt wie je bent

- Tijdens de pauzes surveilleren standaard drie volwassenen. Daarnaast werken wij samen met Sport Utrecht en Beyond limits. Vanuit deze organisaties worden sport- en spelactiviteiten aangeboden tijdens de middagpauze. Hierin worden samenwerken, zelfvertrouwen, weerbaarheid en natuurlijk het hebben van plezier bevorderd.

- Tijdens de pauzes surveilleren tevens kinderen uit de groepen 7 en 8 als mediator. Zij hebben hiervoor een training gevolgd. Vindt er een conflict plaats dan helpen zij hierbij dit op te lossen, door o.a. in gesprek te gaan.

- In de groepen 6, 7 en 8 nemen wij jaarlijks de Veiligheidsenquete af. Hiermee meten wij in welke mate kinderen veiligheid en plezier ervaren, op onze school. Er wordt teambreed gereflecteerd op de resultaten en actie gezet waar nodig.

- Ook werken wij mee aan de afname van de Jeugdmonitor. Deze wordt uitgezet door de gemeente Utrecht en geeft een beeld van vrijetijdsbesteding, deelname aan sportclubs, je veilig voelen in de wijk etc. Ook hierop wordt teambreed gereflecteerd.

- Tenslotte, binnen een sterk pedagogisch klimaat vormt het contact tussen ouders, kinderen en school de basis. Wij hebben graag een goed en warm contact met ouders!

De tweede pijler is gezonde voeding. Hierop hebben wij beleid gemaakt:

- In de ochtendpauze eten wij fruit en de lunch bestaat uit brood met beleg, fruit en/of snoepgroente.

- De leerlingen drinken enkel water.

- Leerlingen die jarig zijn mogen één traktatie uitdelen aan hun klas: bijvoorbeeld fruit, een zakje schips, of iets waar kinderen wat aan hebben op school (potlood, gum of stift). Ideeen vindt u o.a. op deze site: Traktaties en kinderfeest | Voedingscentrum

- In onze lessen en pauzes besteden we aandacht aan gezonde voeding.

- Wekelijks krijgen alle leerlingen schoolfruit, gedurende zes maanden per jaar.